Několik reflexí nad horoskopem Stanislava Grofa
Petr Lisý
Publikováno v revue PROSTOR č. 99 "Kalifornie - výzva k celistvému životu" (rok vydání 2013).
Stanislav Grof, jeden ze zakladatelů a výsostných představitelů transpersonální psychologie, je po úmrtí Václava Havla pravděpodobně celosvětově nejvýznamnějším a nejvlivnějším žijícím českým rodákem. Zatímco výzkumy a praxe na poli psychedelické terapie, technika holotropního dýchání a práce s lidmi v psychospirituální krizi jsou pojmy pevně spjaté s jeho jménem, není už tolik známo, že se rovněž stal rozhodným zastáncem archetypové astrologie, jíž věnoval celou kapitolu v knize Psychologie budoucnosti (anglicky i česky 2000), která přehledně shrnuje základní kameny jeho celkového pojetí psychologie. Prohlašuje v ní, že v astrologii po letech marného úsilí konečně objevil nástroj, jak u klientů předvídat reakci na psychedelika a jejich terapeutický dopad, ačkoli se ironií osudu jedná o nástroj ještě kontroverznější než samotná psychedelika. „Tím nástrojem je astrologie, obor, který jsem dokonce i po letech studia transpersonálních jevů měl tendenci odmítat jako směšnou pseudovědu. Tento postoj k astrologii jsem zásadně změnil až v důsledku spolupráce s psychologem a filosofem Richardem Tarnasem. ... Naše systematické studium vzájemných vztahů mezi povahou a obsahy holotropních sezení a tranzity planet mne přesvědčilo, že kombinace hluboké zážitkové terapie s archetypovou psychologií a tranzitní astrologií představuje pro psychiatrii nejslibnější strategii v příštím tisíciletí.“
Grof a Tarnas spolu na sanfranciském Kalifornském institutu integrálních studií (CIIS) v rámci každoročních kurzů Kosmos a psýché věnují několik lekcí rozboru různých škol hlubinné psychologie a studiu horoskopů jejich zakladatelů. Z nich vyplývá, že tito velikáni světové psychologie vnímali psychiku svých klientů skrze více či méně zkreslující či omezující brýle, tvořené významnými aspekty v jejich vlastním horoskopu a osobními tranzity planet v době, kdy formulovali své poznatky a teorie. A protože sám Stanislav Grof se nepochybně zařadil mezi velká jména světové psychologie a zakladatele jejích významných směrů, rád bych mu zde vzdal úctu tím, že se pokusím načrtnout několik stručných poznámek k jeho vlastnímu horoskopu a demonstrovat tak hodnotu nauky, jíž si on sám tak cení. Obrázek horoskopu najdete na konci tohoto textu.
Ascendent ve Střelci, Uran na hrotu 4. domu
Ascendent ve Střelci vypovídá o člověku, který má vrozené sklony rozšiřovat své obzory a expandovat. Bývá spojen se zájmem o vzdálené země a kultury a duchovní či filosofické koncepce, a také s dobrodružnými sklony. Spojíme-li tyto vlastnosti s pozicí Urana na hrotu čtvrtého domu (který značí mj. domov a vlast), o níž Dane Rudhyar píše, že ukazuje na možnost „konstruktivního vykořenění“, nepřekvapí nás, že se jedná o horoskop emigranta. A je pozoruhodné, že možnost imigrace poskytly Grofovi právě USA, tedy země, jejíž horoskop má ve shodě s tím jeho nejen ascendent ve Střelci, ale i Slunce v Raku. Lze tedy říci, že život i vlastní aktivita Stanislava zavedly do země, kde se z něj stal „Stan“ a která pro jeho další seberealizaci nabídla mnohem přívětivější prostředí, než země rodná. Nová vlast mu také umožnila šířit v nejvlivnějším světovém jazyce jeho střelecké, tedy celostní, koncepční a duchovně orientované pojetí psychologie, a to v podobě rovněž střelecky impozantního množství aktivit a publikací.
Saturn a Luna v Kozorohu ve 2. domě
Kozoroh je znamení, které v rámci zvěrokruhu následuje po Střelci, vůči němuž představuje komplementární princip. Saturn, který se zde nachází, je tradičním vládcem tohoto znamení, a je také první planetou následující po ascendentu. Jeho postavení v rámci celku horoskopu lze díky tomu označit za velmi silné. Saturn a Kozoroh reprezentují hranice, struktury a omezení a kvality jako serióznost, vytrvalost, střízlivost, realismus či konzervatismus. Kozoroh je přirozeným protipólem a doplňkem střeleckého rozmachu, nadšení a vizionářství, které by bez něj postrádalo ukotvení v realitě. V nativním horoskopu Stanislava Grofa se ve znamení Kozoroha navíc nachází také Luna, což význam těchto vlastností ještě zdůrazňuje. Tato dvojice planet ve druhém domě odpovídá například tomu, s jakou vytrvalostí, oddaností a pracovitostí se Grof celoživotně věnuje svému poslání. Jeho střelecké koncepce a generalizace jsou založeny na desetiletích náročné praxe a pečlivého výzkumu, což mu vyneslo respekt i u lidí, kteří jsou jeho názorovými oponenty.
Vzhledem k tomu, že Luna je kromě citů spojena také s instinkty a tělem, bývá její postavení v Kozorohu spojováno s dlouhověkostí a fyzickou zachovalostí. Tu můžeme pozorovat například v bilančním filmovém dokumentu Stanislav Grof - výzkumník, spisovatel, učitel a vizionář (2011), kde tento osmdesátník působí skutečně svěžím dojmem. Tato planetární konstelace se projevuje také v přísné disciplíně, které jistě bylo třeba k sepsání obrovského množství publikovaných odborných článků a knih. Rovněž původní konzervativně odmítavý postoj k astrologii, zmíněný v úvodu tohoto textu, odpovídá charakteru těchto faktorů, stejně jako poctivě empirický přístup k jejímu pozdějšímu testování a následná konzistentní věrnost jeho pozitivním výsledkům. Stejně tak lze do tohoto okruhu projevů zahrnout i vytrvalou loajalitu vůči stavům rozšířeného vědomí navozeným za pomoci psychedelických látek - Grof svou iniciační zkušenost s LSD v roce 1956 a její přelomový vliv na vlastní život zmiňuje ve všech svých knihách navzdory tomu, že to u části potenciálních čtenářů vyvolává apriorní odmítnutí. Činí tak proto, že ve svém saturnském empirismu prostě zůstává věren tomu, co zažil na vlastní kůži, a ctí pravdu konkrétní zkušenosti.
Slunce v 7. domě v Raku
Jak bystře postřehl někdejší šéfredaktor revue PROSTOR Rudolf Starý, poloha Slunce sedmém domě je zřejmě charakteristická pro psychology a psychoterapeuty. Freud a Jung, dva nejvýznamnější psychologové minulého století, kteří měli Slunce v tomto postavení, se již při svém legendárním prvním osobním setkání shodli na zásadní důležitosti přenosu pro psychoanalýzu. Sedmý dům horoskopu je pro psychologickou astrologii domem přenosovým, a nachází-li Slunce, jež je symbolem naší identity, v tomto postavení, jeho nositelé poznávají a objevují sami sebe ve vztazích a v interakci s druhými a stejně tak jsou nadáni schopností nastavovat druhým zrcadlo. Proto lze Slunce v sedmém domě označit za psychoterapeutickou konstelaci, zvláště když se nachází v konjunkci s komunikativním Merkurem a ve vodním znamení Raka, jako je tomu v horoskopu Stanislava Grofa. Vodní znamení obecně propůjčují schopnost empatie, a Rak je rovněž znamením péče.
Jupiter v konjunkci s Plutem v 8. domě
Ve znamení Raka se navíc nachází i konjunkce Jupitera s Plutem, která již ovšem spadá do domu osmého. Osmý dům je považován za dům smrti a znovuzrození, dům hlubinné transformace. Jupiter v tomto domě poukazuje na člověka, který dokáže růst díky krizím a nacházet v nich smysl a který se může stát pro druhé průvodcem v jejich krizích. Stanislav Grof se stal mnoha lidem i průvodcem v procesu fyzického umírání, když aplikoval s pozoruhodnými výsledky psychedelickou terapii u pacientů nevyléčitelně nemocných rakovinou. Rovněž kategorie „psychospirituální krize“, kterou se svou ženou Christinou zavedli do psychiatrické diagnostiky, zcela odpovídá povaze procesů probíhajících v osmém domě.
Téma krize je navíc v Grofově horoskopu zakódováno už samotným datem narození v roce 1931, tedy v atmosféře Velké hospodářské krize, spojované z astrologického hlediska s tehdejším kardinálním T-křížem Saturna, Urana a Pluta, který tak Grof má ve svém horoskopu narození. Jedná se mimochodem o stejnou kombinaci pomalých planet, která dosáhla astronomického vrcholu v roce 2010 a která stojí v pozadí naší současné globální krize. A jak upozornil Richard Tarnas v rozhovoru publikovaném v revue PROSTOR 85, lidé narození v onom období jsou disponováni k tomu, aby s krizemi uměli pozitivně nakládat, a to zejména tehdy, pokud je do dané konfigurace zapojen Jupiter, jako je tomu v případě Stanislava Grofa.
Publikováno v revue PROSTOR č. 99 "Kalifornie - výzva k celistvému životu" (rok vydání 2013).
Stanislav Grof, jeden ze zakladatelů a výsostných představitelů transpersonální psychologie, je po úmrtí Václava Havla pravděpodobně celosvětově nejvýznamnějším a nejvlivnějším žijícím českým rodákem. Zatímco výzkumy a praxe na poli psychedelické terapie, technika holotropního dýchání a práce s lidmi v psychospirituální krizi jsou pojmy pevně spjaté s jeho jménem, není už tolik známo, že se rovněž stal rozhodným zastáncem archetypové astrologie, jíž věnoval celou kapitolu v knize Psychologie budoucnosti (anglicky i česky 2000), která přehledně shrnuje základní kameny jeho celkového pojetí psychologie. Prohlašuje v ní, že v astrologii po letech marného úsilí konečně objevil nástroj, jak u klientů předvídat reakci na psychedelika a jejich terapeutický dopad, ačkoli se ironií osudu jedná o nástroj ještě kontroverznější než samotná psychedelika. „Tím nástrojem je astrologie, obor, který jsem dokonce i po letech studia transpersonálních jevů měl tendenci odmítat jako směšnou pseudovědu. Tento postoj k astrologii jsem zásadně změnil až v důsledku spolupráce s psychologem a filosofem Richardem Tarnasem. ... Naše systematické studium vzájemných vztahů mezi povahou a obsahy holotropních sezení a tranzity planet mne přesvědčilo, že kombinace hluboké zážitkové terapie s archetypovou psychologií a tranzitní astrologií představuje pro psychiatrii nejslibnější strategii v příštím tisíciletí.“
Grof a Tarnas spolu na sanfranciském Kalifornském institutu integrálních studií (CIIS) v rámci každoročních kurzů Kosmos a psýché věnují několik lekcí rozboru různých škol hlubinné psychologie a studiu horoskopů jejich zakladatelů. Z nich vyplývá, že tito velikáni světové psychologie vnímali psychiku svých klientů skrze více či méně zkreslující či omezující brýle, tvořené významnými aspekty v jejich vlastním horoskopu a osobními tranzity planet v době, kdy formulovali své poznatky a teorie. A protože sám Stanislav Grof se nepochybně zařadil mezi velká jména světové psychologie a zakladatele jejích významných směrů, rád bych mu zde vzdal úctu tím, že se pokusím načrtnout několik stručných poznámek k jeho vlastnímu horoskopu a demonstrovat tak hodnotu nauky, jíž si on sám tak cení. Obrázek horoskopu najdete na konci tohoto textu.
Ascendent ve Střelci, Uran na hrotu 4. domu
Ascendent ve Střelci vypovídá o člověku, který má vrozené sklony rozšiřovat své obzory a expandovat. Bývá spojen se zájmem o vzdálené země a kultury a duchovní či filosofické koncepce, a také s dobrodružnými sklony. Spojíme-li tyto vlastnosti s pozicí Urana na hrotu čtvrtého domu (který značí mj. domov a vlast), o níž Dane Rudhyar píše, že ukazuje na možnost „konstruktivního vykořenění“, nepřekvapí nás, že se jedná o horoskop emigranta. A je pozoruhodné, že možnost imigrace poskytly Grofovi právě USA, tedy země, jejíž horoskop má ve shodě s tím jeho nejen ascendent ve Střelci, ale i Slunce v Raku. Lze tedy říci, že život i vlastní aktivita Stanislava zavedly do země, kde se z něj stal „Stan“ a která pro jeho další seberealizaci nabídla mnohem přívětivější prostředí, než země rodná. Nová vlast mu také umožnila šířit v nejvlivnějším světovém jazyce jeho střelecké, tedy celostní, koncepční a duchovně orientované pojetí psychologie, a to v podobě rovněž střelecky impozantního množství aktivit a publikací.
Saturn a Luna v Kozorohu ve 2. domě
Kozoroh je znamení, které v rámci zvěrokruhu následuje po Střelci, vůči němuž představuje komplementární princip. Saturn, který se zde nachází, je tradičním vládcem tohoto znamení, a je také první planetou následující po ascendentu. Jeho postavení v rámci celku horoskopu lze díky tomu označit za velmi silné. Saturn a Kozoroh reprezentují hranice, struktury a omezení a kvality jako serióznost, vytrvalost, střízlivost, realismus či konzervatismus. Kozoroh je přirozeným protipólem a doplňkem střeleckého rozmachu, nadšení a vizionářství, které by bez něj postrádalo ukotvení v realitě. V nativním horoskopu Stanislava Grofa se ve znamení Kozoroha navíc nachází také Luna, což význam těchto vlastností ještě zdůrazňuje. Tato dvojice planet ve druhém domě odpovídá například tomu, s jakou vytrvalostí, oddaností a pracovitostí se Grof celoživotně věnuje svému poslání. Jeho střelecké koncepce a generalizace jsou založeny na desetiletích náročné praxe a pečlivého výzkumu, což mu vyneslo respekt i u lidí, kteří jsou jeho názorovými oponenty.
Vzhledem k tomu, že Luna je kromě citů spojena také s instinkty a tělem, bývá její postavení v Kozorohu spojováno s dlouhověkostí a fyzickou zachovalostí. Tu můžeme pozorovat například v bilančním filmovém dokumentu Stanislav Grof - výzkumník, spisovatel, učitel a vizionář (2011), kde tento osmdesátník působí skutečně svěžím dojmem. Tato planetární konstelace se projevuje také v přísné disciplíně, které jistě bylo třeba k sepsání obrovského množství publikovaných odborných článků a knih. Rovněž původní konzervativně odmítavý postoj k astrologii, zmíněný v úvodu tohoto textu, odpovídá charakteru těchto faktorů, stejně jako poctivě empirický přístup k jejímu pozdějšímu testování a následná konzistentní věrnost jeho pozitivním výsledkům. Stejně tak lze do tohoto okruhu projevů zahrnout i vytrvalou loajalitu vůči stavům rozšířeného vědomí navozeným za pomoci psychedelických látek - Grof svou iniciační zkušenost s LSD v roce 1956 a její přelomový vliv na vlastní život zmiňuje ve všech svých knihách navzdory tomu, že to u části potenciálních čtenářů vyvolává apriorní odmítnutí. Činí tak proto, že ve svém saturnském empirismu prostě zůstává věren tomu, co zažil na vlastní kůži, a ctí pravdu konkrétní zkušenosti.
Slunce v 7. domě v Raku
Jak bystře postřehl někdejší šéfredaktor revue PROSTOR Rudolf Starý, poloha Slunce sedmém domě je zřejmě charakteristická pro psychology a psychoterapeuty. Freud a Jung, dva nejvýznamnější psychologové minulého století, kteří měli Slunce v tomto postavení, se již při svém legendárním prvním osobním setkání shodli na zásadní důležitosti přenosu pro psychoanalýzu. Sedmý dům horoskopu je pro psychologickou astrologii domem přenosovým, a nachází-li Slunce, jež je symbolem naší identity, v tomto postavení, jeho nositelé poznávají a objevují sami sebe ve vztazích a v interakci s druhými a stejně tak jsou nadáni schopností nastavovat druhým zrcadlo. Proto lze Slunce v sedmém domě označit za psychoterapeutickou konstelaci, zvláště když se nachází v konjunkci s komunikativním Merkurem a ve vodním znamení Raka, jako je tomu v horoskopu Stanislava Grofa. Vodní znamení obecně propůjčují schopnost empatie, a Rak je rovněž znamením péče.
Jupiter v konjunkci s Plutem v 8. domě
Ve znamení Raka se navíc nachází i konjunkce Jupitera s Plutem, která již ovšem spadá do domu osmého. Osmý dům je považován za dům smrti a znovuzrození, dům hlubinné transformace. Jupiter v tomto domě poukazuje na člověka, který dokáže růst díky krizím a nacházet v nich smysl a který se může stát pro druhé průvodcem v jejich krizích. Stanislav Grof se stal mnoha lidem i průvodcem v procesu fyzického umírání, když aplikoval s pozoruhodnými výsledky psychedelickou terapii u pacientů nevyléčitelně nemocných rakovinou. Rovněž kategorie „psychospirituální krize“, kterou se svou ženou Christinou zavedli do psychiatrické diagnostiky, zcela odpovídá povaze procesů probíhajících v osmém domě.
Téma krize je navíc v Grofově horoskopu zakódováno už samotným datem narození v roce 1931, tedy v atmosféře Velké hospodářské krize, spojované z astrologického hlediska s tehdejším kardinálním T-křížem Saturna, Urana a Pluta, který tak Grof má ve svém horoskopu narození. Jedná se mimochodem o stejnou kombinaci pomalých planet, která dosáhla astronomického vrcholu v roce 2010 a která stojí v pozadí naší současné globální krize. A jak upozornil Richard Tarnas v rozhovoru publikovaném v revue PROSTOR 85, lidé narození v onom období jsou disponováni k tomu, aby s krizemi uměli pozitivně nakládat, a to zejména tehdy, pokud je do dané konfigurace zapojen Jupiter, jako je tomu v případě Stanislava Grofa.