„Houpačka“
© Rudolf Starý
Knižně nepublikovaná črta z roku 2021. Použito se svolením autora. Text je určen pouze pro studijní účely a bez souhlasu jej nelze jinde přetiskovat.
Víme, že lidé s tvarem horoskopu zvaný „houpačka“ (planety ve dvou protilehlých polovinách horoskopu) mají problémy s rozhodováním mezi dvěma možnostmi. Kolísají mezi jednou a druhou. A když nejsou s to dospět ke kompromisu, přikloní se k jedné z nich a na druhou zapomenou.
Zhlédl jsem dokumentární film o Camusovi. Dělat z významných intelektuálů ikonické hrdiny je dnes už neúnosné, a vypovídá to spíše o těch, kteří se o něco takového pokoušejí.
Albert Camus se na pozadí tvaru svého horoskopu nedokázal rozhodnout, zda Francie, bývalý koloniální vládce Alžíru, má dát zemi nezávislost či nikoli. Ale mnohem zajímavější na zmíněném dokumentu bylo připomenutí Camusova slavného Cizince (vyšel v roce 1939). Ten si dodnes uchovává svůj význam, ale ani v tomto případě se nedokážeme hned rozhodnout, zda je to rezignace nebo varování. „Revoltující člověk“ je nesporně typickým francouzským fenoménem, a v podobě Mariany i jejím vrcholným emblémem. Ten však Francie věnovala Spojeným státům. Socha svobody je Prométheus v ženské podobě. Oheň, který Prométheus ukradl bohům, a díky tomu vysvobodil trpící lidstvo, třímá socha hrdě v pochodni. Máme tu co činit s astrologickou symbolikou Vodnáře a Urana.
Camusův Cizinec je příběhem nezdařené individuace ve smyslu vydělení jedince z masy (jde o přechod z 10. do 11. domu). Na základě zkušeností z masových hnutí ve 30. letech minulého století dospěl Camus k jasnozřivému poznání, že jedinec nemá za těchto okolností sebemenší šanci se prosadit. Proto jeho Meursault demonstrativně odmítá celý tehdejší systém právních a dalších institucí, které dříve či později budou sloužit totalitní moci. Z lidské individuality se v těchto režimech stává cizinec, odpadlík a pária. Jiná možnost jako by neexistovala.
Camusův existenciální pesimismus se v jeho horoskopu odráží v konstelaci, v níž MC (v trigonu na Černou Lunu/Lilitu) zaujímá střední bod mezi Plutem a Saturnem. Jakýkoli kompromis ve veřejné, politické oblasti (10. dům), je za těchto podmínek nesmírně obtížný. Saturn v 9. domě může souviset s jeho cestou z Lyonu do Paříže, která končí tragickou nehodou.
Hor. 3
Camus Albert
7. 11. 1913, Mondovi, Alžír
2:00 UT
Pramen: Astrodienst (Koch)
Knižně nepublikovaná črta z roku 2021. Použito se svolením autora. Text je určen pouze pro studijní účely a bez souhlasu jej nelze jinde přetiskovat.
Víme, že lidé s tvarem horoskopu zvaný „houpačka“ (planety ve dvou protilehlých polovinách horoskopu) mají problémy s rozhodováním mezi dvěma možnostmi. Kolísají mezi jednou a druhou. A když nejsou s to dospět ke kompromisu, přikloní se k jedné z nich a na druhou zapomenou.
Zhlédl jsem dokumentární film o Camusovi. Dělat z významných intelektuálů ikonické hrdiny je dnes už neúnosné, a vypovídá to spíše o těch, kteří se o něco takového pokoušejí.
Albert Camus se na pozadí tvaru svého horoskopu nedokázal rozhodnout, zda Francie, bývalý koloniální vládce Alžíru, má dát zemi nezávislost či nikoli. Ale mnohem zajímavější na zmíněném dokumentu bylo připomenutí Camusova slavného Cizince (vyšel v roce 1939). Ten si dodnes uchovává svůj význam, ale ani v tomto případě se nedokážeme hned rozhodnout, zda je to rezignace nebo varování. „Revoltující člověk“ je nesporně typickým francouzským fenoménem, a v podobě Mariany i jejím vrcholným emblémem. Ten však Francie věnovala Spojeným státům. Socha svobody je Prométheus v ženské podobě. Oheň, který Prométheus ukradl bohům, a díky tomu vysvobodil trpící lidstvo, třímá socha hrdě v pochodni. Máme tu co činit s astrologickou symbolikou Vodnáře a Urana.
Camusův Cizinec je příběhem nezdařené individuace ve smyslu vydělení jedince z masy (jde o přechod z 10. do 11. domu). Na základě zkušeností z masových hnutí ve 30. letech minulého století dospěl Camus k jasnozřivému poznání, že jedinec nemá za těchto okolností sebemenší šanci se prosadit. Proto jeho Meursault demonstrativně odmítá celý tehdejší systém právních a dalších institucí, které dříve či později budou sloužit totalitní moci. Z lidské individuality se v těchto režimech stává cizinec, odpadlík a pária. Jiná možnost jako by neexistovala.
Camusův existenciální pesimismus se v jeho horoskopu odráží v konstelaci, v níž MC (v trigonu na Černou Lunu/Lilitu) zaujímá střední bod mezi Plutem a Saturnem. Jakýkoli kompromis ve veřejné, politické oblasti (10. dům), je za těchto podmínek nesmírně obtížný. Saturn v 9. domě může souviset s jeho cestou z Lyonu do Paříže, která končí tragickou nehodou.
Hor. 3
Camus Albert
7. 11. 1913, Mondovi, Alžír
2:00 UT
Pramen: Astrodienst (Koch)